Rekryteringsprocessen fortsätter långt efter att en kandidat blivit anställd.

En förenklad process kan se ut ungefär så här:

  • 100 personer söker en tjänst.
  • 50 faller bort då de inte uppfyller grundkraven.
  • 30 försvinner då andra kandidater hade fler meriterande erfarenheter.
  • 20 återstår.
  • 5 får komma på intervju.
  • 1 får jobbet. 

Många företag tror att rekryteringsprocessen slutar där. Jag tror att det är där den börjar. 

 

En rekryteringsprocess består av människor. Människor som kommer prata om sina upplevelser med kollegor, vänner och nätverk. I dagens samhälle sprids både positiva- och negativa erfarenheter snabbt. Det många företag inte inser är att det samtidigt skapar ambassadörer eller kritiker. En positiv upplevelse, även när personen inte får jobbet, kan skapa goodwill för företaget. En dålig upplevelse kan göra motsatsen under lång tid. 

 

Under senare tid har jag träffat flera kompetenta personer som aktivt avråder andra från att söka till vissa företag. Orsakerna varierar:

  • Bristande eller ingen återkoppling.
  • Mycket långsamma processer.
  • Obegripliga delmoment och tester. 
  • Otydliga beslut.
  • Upplevelser av åldersdiskriminering.

Det som slår mig som intressant är att flera av företagen är välkända svenska verksamheter, inom exempelvis försvarsindustri och energisektor, vilka säger sig söka personer som kan driva förändring. Kanske förstår de inte hur mycket kompetens som försvinner redan i processen.

 

För mig handlar det ytterst om ledarskap.

 

Den chef som fattar beslut om en anställning påverkar därmed människors framtid. Det ansvaret kan aldrig delegeras till HR eller rekryteringsfirmor.  En kandidat som investerat tid, energi och hopp i en process förtjänar respektfull och tydlig återkoppling  av den som tagit beslutet, särskilt efter en intervju. 

 

Vill man ta chefskapet till verkligt ledarskap tar man det till nästa nivå. Då följer man upp även efter avslutad process. När en tid passerat tar man kontakt och frågar hur det har gått. Man visar intresse, ger råd och behandlar människor väl även om de inte blev valda.

 

Effekten som följer blir ofta större än vad många tror:

  • Ett starkare varumärke.
  • Fler kvalificerade sökanden.
  • Bättre rykte i nätverk och branscher.
  • Människor som genuint talar gott om företaget och dess ledarskap. 

Under mina år i näringslivet har jag bara mött ett fåtal ledare som arbetat på det sättet, Betydligt fler såg rekrytering som en administrativ process snarare än en ledarskapsfråga. Den avgörande frågan är hur du agerar, sim en chef eller som en ledare. Prova den mer utmanande vägen och jag kan garantera att du kommer bli förvånad över resultatet. Det troliga är att du kommer få tillbaka mer än vad du ger.