Vi föds med olika förutsättningar men det finns en sak som är lika för alla.
Det enda som är helt rättvist i livet är tiden.
Vi får alla 24 timmar per dygn.
Men det finns en sak som många av oss glömmer.
Ingen av oss har fått löftet om ytterligare 24 timmar i morgon.
Vi planerar för nästa vecka, nästa månad och nästa år.
Samtidigt är det bara dagens timmar vi faktiskt äger.
Som ledare är det lätt att tänka:
”Jag ska börja lyssna mer nästa månad.”
”Jag ska tacka mina medarbetare när det lugnar ned sig.”
”Jag ska prioritera relationerna senare.”
Men ledarskap utövas alltid i nuet.
Jag kan inte ge någon fler timmar men jag kan hjälpa människor att använda sina timmar till något som betyder mer.
Det är det du gör idag som bygger förtroende.
Det är de samtal du tar idag som gör skillnad.
Det är den uppmuntran du ger idag som människor kommer ihåg.
Om ett år kommer du ha fått ytterligare 8760 timmar om inget oförutsett inträffar.
Vad hoppas du att de har lett till?
Ingen av oss vet hur många dagar vi har kvar. Men vi vet att vi har fått den här dagen.
Frågan är vad vi väljer att göra med den.
Tiden är en del av livet men i mina ledarskapsråd brukar jag göra skillnad mellan tiden och livet.
Tiden är helt rättvis, oavsett status och rikedomar kan ingen köpa timme nummer 25 på dygnet utan alla får 24 timmar. När dessa är förbrukade får vi ytterligare timmar om vi har tur men det finns inga garantier. Livet däremot är inte rättvist. Några får ett långt liv och andra ett betydligt kortare. Nära vänner till mig kämpar med obotliga sjukdomar vilka kommer reducera deras liv betydligt. Dock är det bland dessa jag lärt mig att uppskatta tiden man har just nu, att fånga dagen och vara tacksam för det som är mig givet.
Tiden är rättvis men inte livet. Jag ställer samma fråga igen, vad väljer du att göra med tiden som är dig given?